söndag 6 februari 2011

Den här helgen har det inte blivit mycket stickat! Vi ska göra vid vår övervåning och har ägnat helgen åt att förbereda det. Vi har röjt ut övervåningen, som fungerat som förråd och allmän skräpkammare sedan vi flyttat hit för åtta år sedan. Många lass till tippen blev det i lördags. Och idag har vi varit på byggmarknader och IKEA och tittat på golv, duschar, kakel och en massa annat. Barnen har snällt följt med. Tänk vad stora de blivit! För några år sedan hade det aldrig funkat att dra runt dem så! Inte tyckte de att det var kul, men de accepterade det. (Lite muta i form av pizza-lunch underlättade också.)

När vi väl varit klara med röjandet och letandet har jag inte riktigt haft ork att ta fram stickorna. (Fast jag har äntligen sytt ihop sexåringens luvtröja så pass att jag kunnat börja sticka på själva luvan!) Istället har jag tagit mig tid att läsa. Och jag har läst en alldeles underbar bok! Jag måste rekommendera den till alla! "Kärlekens historia" av Nicole Krauss. Den kom ut för några år sedan, men jag har inte kommit mig för att läsa den förrän nu. Helt förälskad blev jag i den. Den handlar om en gammal judisk mans som vuxit upp i Polen. Han överlevde nazisterna genom att gömma sig i skogen, men hans familj överlevde inte kriget. Nu lever han i USA, så ensam att han med flit tappar mynt i affärer för att någon ska se honom. Så handlar det om en tonårig flicka vars far dog när hon var sju. Hon lever med sin mor, som isolerat sig i sin sorg, och sin lillebror, som tror att han kan vara frälsaren. Sakta vävs dessa berättelser samman. Och jag kunde inte sluta läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar