lördag 23 april 2011

Stickpaus

Det har inte blivit mycket stickat de senaste dagarna. Vädret har varit så underbart att vi har varit utomhus hela dagarna och sedan har jag slocknat i soffan på kvällarna, härligt trött efter utedagen! Men idag har jag suttit på verandatrappan med en kopp kaffe och en hög stickböcker och funderat på framtida stickningar. Jag är förtjust i gamla modeller. Jag bläddrar i Icaförlagets "Stickat för små och stora" och får sån lust att sätta igång! Nostalgin kryper fram, det var ju sånt där mamma stickade när vi var små. Hon hade en tjock, proppfylld pärm med 70-talsmönster. Tyvärr slängde hon dem när de flyttade för några år sen. Nu köper jag in liknande på Tradera...


Hittills har jag inte stickat något ur mina gamla mönster. Garnen de använder finns inte längre och jag vet inte vad det är för typ av garn de använder. Många gånger tror jag det är akryl-garner och det känns ju inte så lockande. Inte heller är stickfastheten så noga angiven. Men de är roliga att titta i, böckerna. Och jag blir så full i skratt - ofta sitter en hel 70-talsfamilj iklädda likadana stickade tröjor! Det har allt ändrat sig en del sedan min barndom! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar