torsdag 13 januari 2011

Blomnamn

Åttaåringen frågade mig vad förgätmigej var för blomma. Så vi satte oss vid datorn och jag googlade fram en bild åt honom. Sedan funderade vi på var namnet kan komma ifrån och så kom jag på andra blommor med speciella namn. Jag letade bilder och vi tittade och kikade. Och jag minns mina somrar på landet när jag var liten. Där gläntan bakom sommarstugan var alldeles blålila tidigt om våren av blåsippor. Och där käringtand kröp längs väggen till utedasset, humleblomstrena vippade brevid bulleblomsten. Och där jag försökte lära mig att skilja på förgätmigej och mormors glasögon. Var kommer alla fantasirika namn från, egentligen?

När jag tittade på alla blombilder slogs jag också av färgerna. Färger som jag normalt inte tycker passar ihop är väldigt vackra tillsammans på en blomsteräng. Jag är inte bra på färger. Jag är dålig på att i förväg kunna se vilka färger som passar ihop. Med stickningen försöker jag våga testa nya färgkombinationer. När jag surfar runt ser jag så ofta stickningar som är så vackra just på grund av färgvalen. Det är vad jag vill försöka satsa på nu, när det gäller stickning - att pröva mig fram bland alla olika kulörer. Och våga lite mer. Inspireras av blomsterängen! 

Bulleblomster (som vi sa, Smörboll säger väl många)


Mormors glasögon

Käringtand

    

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar