måndag 1 augusti 2011

Jobb igen

Så är semestern slut för denna gång. Vardagen återvänder så sakta. Kvällarna måste bli tidigare. Idag var min första jobb-dag efter semestern. Barnen och deras pappa, min fina man, är lediga två veckor till, så lite mjukstart blir det. Jag tänker en hel del på hur vi ska ha det i höst. Hur vi ska försöka hålla kvar så mycket som möjligt av den sköna känslan från sommaren och ledigheten.

Ett steg tog jag redan 1 juni, när jag bytte jobb. Det kändes inte alls så tungt som vanligt att semestern var slut, mitt nya jobb är spännande och intressant och tiden flyger när jag är där. Men sen då? Jag vet ju att det kommer komma dagar i november när allt det spännande hänger över mig och stressar mig, när barnen är sjuka och fina maken har viktiga prov och föräldramöten och kvartsamtal att ta hand om. Hur gör man då? Hur gör man för att inte låta besvärligheterna ta överhanden?

Jag tänker att vi ska vara tillsammans, vi ska spela spel med varandra ibland - hela familjen. Jag och fina mannen ska ta oss tid att bara ta en kopp te eller ett glas vin med varandra i soffan då och då. Jag ska ha högar med böcker och fint garn att sticka långsamt med. Jag ska inte låta mig stressas av allt jag vill sticka, utan låta det ta sin tid. Vill jag ha fyra stickningar igång samtidigt så får jag väl ha det.

Jag har så ofta så mycket idéer om hur det ska vara. Hur jag ska vara. Förutom den där perfekta mamman och makan (ni vet, hon som ser till att tvätten tvättas i tid och stryks och läggs in i rätt garderob, hon som fixar matsäckar och klassfester, hon som hjälper till med läxor utan att tappa humöret och som skjutsar barnen till alla aktiviteter och som sätter på sig något snyggt och läckert och lite extra läppglans när barnen somnar) så sätter jag upp ännu fler krav på mig. Såna som ingen annan bryr sig om. Jag kan inte låta bli att räkna antalet böcker jag läser. Jag måste alltid avsluta en bok jag påbörjat. För varje "dålig" deckare jag läser måste jag läsa en "bättre" bok. Jag måste läsa klassikerna. Jag får inte påbörja en stickning innan den förra är färdig. Jag får inte köpa garn som jag inte vet precis vad jag ska använda till. Jag måste ditten och jag måste datten. Jag tänker att jag ska strunta i en hel del av det där. Jag tänker att i höst ska jag bli en good-enough mom och en good-enoug wife och så får det vara bra så!

Då kanske jag kan bidra till att behålla den sköna, lugna sommarstämningen genom hösten också?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar