torsdag 4 oktober 2012

Tillbaka igen...

Vad har jag gjort de senaste månaderna, varför har jag inte skrivit här? Jag har inte fött barn, jag har inte flyttat, jag har inte gjort något dramatiskt alls. Jag har levt mitt liv med min familj och med jobb och sedan har inte mycket ork funnits kvar. Jag har stickat, men jag har inte orkat leta nya mönster, inte surfat runt och suktat efter fina garner, inte köpt några nya stickböcker. Allt har legat på en låg nivå. Jag har stickat strumpor åt barnen av garn jag haft hemma. Stickat en raglan-tröja enligt gammalt prövat mönster åt mig, men ännu inte orkat fästa trådarna.

Nu börjar bitarna återigen falla på plats och jag börjar känna hur sticksuget får ta större plats. Jag funderar på att sticka mönstrade vantar ur min fina bok "Folk Knitting in Estonia". Jag funderar på att köpa boken "Solveigs vantar":



Sonen, som nu blivit tio år (!), vill att jag ska sticka en "mysig" tröja åt honom. Och det får jag ju göra, när han nu vill ha något hemstickat. Lite fundersam blir jag dock när han först pratat om en varm, härlig, bylsig tröja (och jag tänker mjuk merino-ull, kanske dubbelt garn) och sedan plötsligt pratar om att han kan ha tröjan som pyjamas... Nja, stickad pyjamas - jag vet inte jag...

Nå, jag hoppas att den nyfunna orken och lusten håller i sig! Det hör väl lite till årstiden också, när mörkret lägger sig och regnet smattrar passar det så bra att sätta sig med en kopp kaffe och en stickning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar